info@decksun.com         phone ico02 021-22644865 email ico05

چوب پلاست چیست؟ چرا در آینده بیشتر راجع به آن می شنوید

چوب پلاست یکی از محصولات جدید در صنعت ساختمان سازی است که از مزایای بسیاری برخوردار بوده و کاربردهای متنوعی دارد. بخاطر سازگاری با محیط زیست و همچنین ویژگی های منحصربفرد آن، می توان گفت که آینده از آن چوب پلاست است. چوب پلاست در رنگ ها و طرح های متنوع تولید می شود و می توان از آن به عنوان یکی از اجزای دکوراسیون خارجی و داخلی استفاده نمود.

در این مقاله از دکسان قصد داریم به بررسی بیشتر چوب پلاست، تاریخچه آن، کاربردها، مزایا و معایبش بپردازیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره چوب پلاستیک هستید و می خواهید از آن برای پروژه های خود استفاده نمایید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

 

 چوب پلاست چیست؟ چرا در آینده بیشتر راجع به آن می شنوید

 

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یا چوب پلاستیک (Wood Plastic Composite) محصولی جدید است که از فیبر چوب و ترموپلاستیک ساخته می شود. برای ساخت چوب پلاست از ضایعات چوب مانند خاک اره و فیبر چوب و ترکیب آنها با مواد پلیمری مانند پلی اتیلن ها، پلی پروپینیل ها و پلی وینیل کلرایدها (PVC) و مواد افزودنی همچون رنگ دهنده ها، تثبیت کننده و روان کننده ها استفاده می شود. کامپوزیت چوب پلاست طی فرآیندی به نام اکستروژن به صورت پروفیل های توپر، توخالی و یا تخته تولید می گردد.

این محصول دارای مزایای بسیاری است که همین امر موجب شده از آن در موارد مختلفی استفاده شود. چوب پلاست به عنوان یک محصول آینده دار در صنعت ساختمان محسوب می گردد و به مرور زمان میزان استفاده از آن بیشتر می شود.

 

تاریخچه چوب پلاست

در سال 1983 شرکت آمریکایی «وود استاک» برای اولین بار محصولی ترکیبی از 50 درصد چوب و 50 درصد پلی پروپیلن برای بخش های داخلی خودرو تولید نمود. حاصل ترکیب و مخلوط شدن خطی این مواد با یکدیگر، یک صفحه تخت اکسترود شده بود که با توجه به کاربرد داخل ماشین به شکل های مختلف در می آمد. از آن زمان به بعد همایش ها، کنفرانس ها و تحقیقات مختلفی توسط فعالان صنایع چوب و پلاستیک صورت گرفت و موجب به وجود آمدن ایده های مختلف و رشد و توسعه آنها درباره تولید چوب پلاست شد.

در اوایل دهه 90 میلادی یک شرکت تکنولوژی های بازیافتی با همکاری شرکت موبیل کمیکال در آمریکا کامپوزیت های چوب پلاستیک را به صورت اختصاصی تولید نمودند. این کامپوزیت ها که با استفاده از 50 درصد آرد چوب و پلی اتیلن ساخته می شد، برای کفپوش، الوار، میز پیک نیک و موارد صنعتی مورد استفاده قرار گرفتند. به طور کلی در دهه 90 میلادی و در سال های بعدی آن، شرکت ها و مجموعه های مختلف اقدام به تولید چوب پلاست با ویژگی ها و اهداف و کاربردهای متفاوت نمودند.

امروزه چوب پلاستیک به عنوان محصولی پرفروش و محبوب شناخته می شود که در اشکال گوناگون و کاربردهای متنوع مانند کفپوش، پروفیل های درب و پنجره، نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی و ... توسط کارخانجات بسیاری تولید می گردد.

 

چوب پلاست و سازگاری با محیط زیست

یکی از ویژگی های مهم چوب پلاستیک سازگاری آن با محیط زیست است. برای ساخت این محصول از مواد پسماندی و بازیافتی استفاده می شود. خیلی از این مواد دور ریز محسوب شده و هیچگونه استفاده دیگری ندارند. از این رو با تولید چوب پلاستیک حجم پسماندها نیز کاهش یافته و به محیط زیست آسیب کمتری وارد می شود.

در تولید چوب پلاست نیز تمام مواد اولیه که همان پسماندهای چوبی و پلاستیکی هستند، مصرف می شوند. تنها نکته منفی این قضیه مربوط به تولید آلاینده ها مانند کربن دی اکسید توسط کارخانه های سازنده چوب پلاستیک است که البته به وسیله فیلترهای مخصوص تا حد زیادی از انتشار آلودگی جلوگیری می شود.

 

مزایا و معایب چوب پلاست

این محصول مانند هر محصول دیگری که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود دارای مزایا و معایبی است. اما معایب آن ناچیز بوده و به علت مزایای بی شمار چوب پلاست به محبوبیت خاصی دست پیدا کرده و قطعا آینده درخشانی خواهد داشت. با توجه به این مزایا و ویژگی های می توان پیش بینی کرد که استفاده از این محصول روز به روز افزایش می یابد و در جنبه های مختلف و کاربردهای گوناگون می توان از چوب پلاستیک بهره برد.

شاید تنها عیب چوب پلاست نداشتن خلوص مانند چوب است. چوب محصولی طبیعی است و حسی خوشایند را منتقل می کند اما چوب پلاست اینگونه نیست و به اندازه چوب زیبایی ندارد. مخصوصا اینکه رگه های طبیعی که در چوب مشاهده می شوند، در چوب پلاستیک وجود ندارند.

به هرحال این محصول دارای مزایای بسیار خوبی است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • سازگاری با محیط زیست
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • مقاومت در برابر قارچ، کپک، موریانه و حشرات
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی و ساییدگی
  • قابل شستشو
  • عایق صدا و حرارت
  • بدون نیاز به پوشش رنگ
  • سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف
  • دارای طول عمر و ماندگاری بالا
  • دارای طرح و رنگ متنوع

 

خواص فیزیکی و مکانیکی چوب پلاست

چوب پلاستیک دارای خواص فیزیکی و مکانیکی منحصربفردی است که همین امر موجب شده از آن در موارد مختلفی استفاده شود. همانطور که گفته شد این محصول از ذرات چوب و پلاستیک ساخته شده و به همین دلیل عایق رطوبت است و جذب آب بسیار کمی دارد. همچنین چوب پلاستیک به خاطر استفاده از مواد جفت کننده مخصوص در ساخت آن، چسبندگی بالایی بین مواد اولیه آن صورت گرفته و مقاومت خوبی در حوزه های مختلف دارد.

از این رو در محیط های مرطوب و در معرض آب مانند استخر، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و ... از این محصول استفاده می کنند. یکی از موارد پرمصرف کفپوش چوب پلاست دور استخر است که علاوه بر انعطاف بالا و دوام خوب، هیچگونه آبی جذب نمی کند و در نتیجه ترک خوردگی اتفاق نمی افتد.

صفحات چوب پلاستیک دارای خاصیت الاستیسیته پایینی هستند، از این رو می توان آنها را به اشکال و فرم های مختلف درآورد. انعطاف بالای چوب پلاستیک به خاطر وجود درصد بالای پلاستیک در آن است که باعث افزایش مقاومت تنشی و کاهش الاستیسیته می شود.

 

کاربردهای چوب پلاست

امروزه چوب پلاستیک به عنوان یکی از متریال های شناخته شده محسوب می شود که در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول کاربردهای متعددی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها می پردازیم.

 

  • کفپوش چوب پلاست

یکی از اصلی ترین موارد استفاده چوب پلاست، کفپوش است. کفپوش های چوب پلاستیک به خاطر مزایای متعدد و همچنین زیبایی طرح و رنگ، در فضاها و محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید از چوب پلاست برای کفپوش فضاهای باز و یا بسته بهره ببرید. از آنجایی که در محیط های باز امکان ترک خوردگی، پوسیدگی، قارچ گرفتگی و دیگر مشکلات برای سایر کفپوش ها مانند چوب وجود دارد، استفاده از کفپوش چوب پلاست می تواند بهترین گزینه محسوب گردد.

کفپوش های چوب پلاست علاوه بر مقاومت در برابر آب، به خاطر مقاومت در برابر لغزش و سر خوردگی بالایی که دارند برای استفاده دور استخر یک گزینه بی جایگزین به شمار می آیند. علاوه بر استخرهای روباز و بسته می توان از چوب پلاست برای کفپوش مکان های دیگر مانند بخش های مختلف خانه، فروشگاه های تجاری، اماکن عمومی، رستوران ها و هتل ها، مراکز آموزشی و ... استفاده نمود.

به جز مقاومت بالا و ضد رطوبت بودن، مزایایی همچون شستشوی آسان، هزینه نگهداری پایین، بدون نیاز به رنگ آمیزی، مقاومت در برابر اشعه خورشید و اشعه یو وی و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی باعث شده است از چوب پلاست برای کف بالکن ها، تراس ها و روف گاردن نیز استفاده شود. امروزه ساخت روف گاردن با چوب پلاست برای کفپوش و یا دیگر بخش های آن بسیار متداول شده است.

 

  • نمای ساختمان چوب پلاست

از دیگر کاربردهای چوب پلاستیک می توان به نمای ساختمان ها اشاره نمود. به خاطر مقاومت این محصول در برابر تغییرات آب و هوایی و دمایی، استفاده از آن برای نمای ساختمان ها گزینه ای مناسب به نظر می رسد. با اینکه چوب پلاست مانند چوب نمی تواند زیبایی و حس طبیعی بودن را به نمای ساختمان بدهد اما به خاطر مقاومت و ویژگی های منحصر بفردش برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر دلایل استفاده از چوب پلاست برای نمای ساختمان ها می توان به انعطاف پذیری بالا و طرح و رنگ متنوع اشاره کرد. چوب پلاست دارای انعطاف خوبی است و می توان نمای ساختمان را با آن به اشکال و فرم های مختلف اجرا نمود. همچنین این محصول در رنگ ها و طرح های متنوع تولید می شود که همین امر موجب می شود بتوان گزینه های زیادی برای طراحی نمای ساختمان در دسترس داشت.

 

  • دیوارپوش چوب پلاست

یکی از کاربردهای چوب پلاست که در سال های اخیر بسیار رواج یافته است، دیوارپوش است. شما قطعا در محیط های مختلفی همچون رستوران ها، گالری ها، هتل ها، فروشگاه های تجاری، کافی شاپ ها، مکان های اداری و ... دیوارپوش هایی با طرح چوب دیده اید. این دیوارپوش ها اغلب از چوب پلاست ساخته می شوند. علاوه بر ویژگی های مقاومتی چوب پلاست، زیبایی و تنوع طرح و رنگ باعث شده است این محصول به عنوان گزینه ای زیبا برای طراحی دکوراسیون محیط ها و فضاهای مختلف انتخاب گردد.

 

  • پرگولا چوب پلاست

پرگولا در واقع نوعی سایبان و یا سازه ای برای ایجاد فضای سبز می باشد. استفاده از چوب برای ساخت پرگولا از نظر زیبایی در رتبه نخست قرار دارد اما بخاطر اینکه پرگولا در فضای باز و در معرض آب و هوای مختلف و تابش خورشید و رطوبت قرار می گیرد، می توان استفاده از چوب پلاست را گزینه ای مناسب در نظر گرفت.

انعطاف پذیری بالا و فرم پذیری خوب چوب پلاست باعث شده است ساخت پرگولا با این محصول راحت و مطابق با هر طرحی صورت بگیرد.

 

  • آلاچیق چوب پلاست

آلاچیق ها نیز دارای اشکال و جنس های مختلف چوبی، فلزی، پلاستیکی، بتنی و ... هستند. یکی از کاربردهای چوب پلاست ساخت آلاچیق است، زیرا این محصول مقاومت خوبی در برابر آفتاب و آب دارد. مزیت آلاچیق چوب پلاست هزینه ساخت و نگهداری پایین و طول عمر بالای آن می باشد.

 

  • حصار چوب پلاست

از دیگر کاربردهای چوب پلاستیک ساخت انواع حصار و نرده می باشد. شما می توانید از نرده ها و حصارهای چوب پلاست در مکان های مختلف مانند فضاهای سبز پارک ها، معابر عمومی، تراس و بالکن منازل مسکونی و به طور کلی هر مکانی که نیاز به حصارکشی دارد استفاده کنید. دوام و کارایی بالا در کنار طرح و رنگ های زیبا باعث شده اند نرده چوب پلاست گزینه مناسبی به شمار رود.

 

  • سقف کاذب چوب پلاست

استفاده از چوب پلاست برای سقف کاذب یکی دیگر از کاربردهای این محصول به شمار می رود. سقف چوب پلاست را می توان برای اماکن مختلف مانند رستوران ها، کافه ها، مراکز خرید، مغازه ها و مراکز عمومی در نظر گرفت. این سقف ها از زیبایی خاصی برخوردارند و به خاطر مقاومت بالا عمری طولانی خواهند داشت. همچنین سقف های کاذب چوب پلاست عایق سرما و گرما نیز محسوب می شوند و می توانند در تنظیم دمای محیط نیز تاثیرگذار باشند.

 

  • پارتیشن چوب پلاست

یکی دیگر از کاربردهای چوب پلاست که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است، پارتیشن است. پارتیشن محصولی است که با استفاده از آن می توان فضاها و محیط های اماکن مختلف را جداسازی و تقسیم بندی نمود. برای مثال از پارتیشن چوب پلاست می توان برای تفکیک فضا در محیط های آموزشی استفاده نمود. یا می توان از این نوع پارتیشن برای جداسازی بخش مدیران از پرسنل عادی در مکان های اداری و کاری بهره گرفت.

 

  • قیمت چوب پلاست

به خاطر تولید چوب پلاست توسط مجموعه های مختلف با کیفیت ها و ویژگی های متفاوت نمی توان یک قیمت واحد را برای آن مشخص نمود. عوامل و فاکتورهای مختلفی مانند طرح و رنگ، کیفیت مواد اولیه، روش ساخت، تولید داخل یا خارج کشور، برند تولید کننده و ... در تعیین قیمت چوب پلاست تاثیرگذارند.

 

آینده چوب پلاست

طبق انتظارات کارشناسان صنایع چوب، پلاستیک و ساختمان چوب پلاست محصولی آینده دار است و در سال های آتی تقاضا برای استفاده از آن افزایش می یابد. این افزایش تقاضا به خاطر نگرانی های محیطی زیستی، هزینه سبک اجرا و نگهداری چوب پلاستیک و مزایا و ویژگی های منحصر بفرد آن صورت می گیرد.

در سال های آینده بیشتر شاهد استفاده از چوب پلاستیک در صنایع مختلف مانند خودروسازی، بسته بندی، ساخت اسباب بازی و ... خواهیم بود. از این رو می توان گفت آینده از آن چوب پلاست است.

 

سوالات متداول درباره چوب پلاست

شاید خیلی از افرادی که به دنبال کسب اطلاعات درباره چوب پلاست و تصمیم گیری درباره استفاده از آن هستند، سوالاتی پیش آید. در این بخش قصد داریم به بررسی سوالاتی پرتکرار در این زمینه و ارائه پاسخ های آنها بپردازیم. امیدواریم با پاسخ دادن به این سوالات در کنار مطالب گفته شده در بالا ابهامات شما درباره چوب پلاستیک را برطرف سازیم.

 

آیا چوب پلاست به رنگ آمیزی نیاز دارد؟

چوب پلاستیک برخلاف بسیاری از مواد مانند چوب، ام دی اف و ... نیازی به رنگ آمیزی برای محافظت از سطح خود ندارد. رنگ و طرح لازم برای این محصول در کارخانه و حین فرایند تولید در نظر گرفته می شود.

 

آیا چوب پلاست در برابر آتش مقاوم است؟

نمی توان گفت تمام محصولات چوب پلاست در برابر آتش سوزی مقاوم هستند. این محصول با کیفیت های گوناگون توسط تولید کنندگان مختلف تولید و روانه بازار می شود و ممکن است برخی از آنها استانداردهای لازم را نداشته باشند. معمولا چوب پلاست های باکیفیت خاصیت ضد حریق دارند. از آن جایی که بخش قابل توجهی از کامپوزیت چوب پلاست از پلاستیک ساخته شده است به طور طبیعی میل به آتش سوزی به هنگام حریق در این محصول بالاست. ولی به واسطه مواد افزودنی و استانداردهایی که برای این محصول تعریف شده است این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

 

آیا ابزارهای نجاری برای کار با چوب پلاست مناسب هستند؟

اگر چوب پلاست با کیفیت باشد می توان به سادگی با ابزارهای نجاری امور مختلف مانند برش کاری، سوراخ کاری، میخ کوبی و ... را بر روی آن انجام داد.

 

روش تولید چوب پلاست چگونه است؟

این محصول طی فرآیندی به نام اکستروژن تولید می شود. در این روش مواد اولیه چوبی و پلیمری به همراه مواد افزودنی توسط دستگاه اکسترودر با یکدیگر به خوبی ترکیب و مخلوط شده و به صورت پروفیل ها یا تخته های چوب پلاست در قالب های گوناگون از دستگاه خارج می شوند. سپس این پروفیل ها وارد مرحله خنک سازی و شستشو با آب و جریان هوا شده و در نهایت به ابعاد و اندازه های مورد نیاز برش داده می شوند.

 

چوب پلاست را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه چوب پلاست با کیفیت باید به سراغ مجموعه ها و شرکت های معتبر بروید. شما می توانید برای خرید چوب پلاستیک به مجموعه دکسان به آدرس اینترنتی www.decksun.com مراجعه کنید. دکسان، با تکیه بر دانش فنی در حوزه های تولید ، ماشین آلات و بازرگانی محصولات چوب پلاستیک و نیز بهره گیری از دانش روز دنیا به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در تولید انواع محصولات چوب پلاستیک می باشد.

درباره ما

شرکت چوب پلاست دکسان، تولید کننده با کیفیت ترین پروفیل های چوب پلاست و چوب پلاستیک جهت کف و نمای ساختمان، مبلمان شهری، آلاچیق، روف گاردن ، نرده 

facebook linkedin instagram telegram

تماس با ما

آدرس:ایران، تهران، خيابان شریعتی،پایین تر از مترو شریعتی،بعد از کوچه فلسفی،پلاک 1186 ،طبقه دوم ،واحد 12
تلفن:22644865 - 021
ایمیل: info[at]decksun[dot]com

Top