info@decksun.com         phone ico02 021-22644865 email ico05

چوب پلاست و جذب آب

 

در این تحقیق تخته های چوب پلاستیک با دانسیته اسمی 1 گرم بر سانتی متر مکعب و ابعاد اسمی 35 *35 *1 سانتی متر از ضایعات پلی اتیلن سنگین حاصل از بطری های شیر ( به عنوان پلاستیک ) و ضایعات تخته خرده چوب و ضایعات MDF ( به عنوان الیاف طبیعی ) با نسبت وزنی 60 ، 70 و 80 درصد الیاف ساخته شده اند ، سپس خواص فیزیکی مانند رطوبت ، تعادل و رفتار جذب آب و واکشیدگی ضخامت تا 1964 ساعت قوطه وری در آب آن ها اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که رطوبت تعادل ، جذب آب و واکشیدگی ضخامت حداکثر نمونه های چوب پلاستیک با افزایش درصد الیاف از 60 به هشتاد درصد افزایش می یابد علاوه بر این با افزایش درصد الیاف تخته های چوب پلاستیک ، در زمان کوتاه تری به اشباع می رسد.

مقدمه

با توجه به کاربرد های مواد مرکب چوب پلاستیک که در معرض عوامل جوی و تماس مستقیم با آب قرار می گیرند ، بررسی خواص جذب آب این مواد ضروری به نظر می رسد. طبیعت نم پذیری آرد چوب ،  جذب آب می تواند یک عامل محدود کننده در کاربرد نهایی مواد مرکب چوب-پلاستیک باشد. جذب آب در بسیاری از خواص فیزیکی و مکانیکی مواد مرکب چوبی اثر می گذارد ، به طوری که کوشش هایی برای اصلاح خاصیت جذب آب ( کاهش آن ) انجام شده است.

وقتی رطوبت به داخل مواد مرکب نفوذ می کند ، سبب واکشیدگی و تخریب الیاف می شود و ساختار بسپار نیز به وسیله فر آیند هایی مانند تغییر جهت اندازه گیری و زنجیره های بسیار و هم کشیده شدن آن تحت تاثیر قرار می گیرد، علاوه بر این جذب آب سبب از دست رفتن سازگاری بین الیاف و ماتریس می شود که این امر سبب جدا شدن اتصالات ضعیف شدن چسبندگی بین لیاف و پلیمر در محل اتصال می شود.

نفوذ مولکول های آب به داخل مواد مرکب پلاستیک با چندین سازکار متفاوت صورت می گیرد.

۱-نفوذ مولکول های آب در فاصله های بسیار ریز (Microgaps)بین زنجیر های پلیمر.

۲-انتقال آب توسط رایند مویینگی الف- به داخل فاصله ها و شکاف های به وجود آمدهدر منطقه اتصال پلیمر با الیاف (interface) در نتیجه اتصال نامناسب بین الیاف و بسپار ب- خلل و فرج موجود در ذرات چوب ج-شکاف ها و خلل وموجود در ماده مرکب که در زمان اختلاط و ساخت محصول بوجود می آید.

خاصیت آبدوستی الیاف عامل جذب آب در مواد مرکب چوب-پلاستیک است. بنابر این با افزاش آب« مقدار جذب آب افزایش می یابد و بسپار تاثیر ناچیزی بر مقدار جذب آب مواد مرکب دارد. بنابر این مطالعه جزییات جذب رطوبت و آب این مواد برای پی بردن به تاثیرات آن بر خواص این مواد و نتیز یافتن راهکارها و روش هایی برای به حداقل رساندن آن مهم می باشد.

 

مواد و روشها

 

پلی اتیلن ضایعاتی

خرده های پلی ایتل سنگین (HDPE) ضایعاتی از بطری های شیرمستعمل تهیه شد. شاخص جریان مذاب (MFI) پلی اتیلن سنگین HDPE) ضایعاتی مورد استفاده 18g بر 10min  بوده است.

ضایعات MDF ( تخته فیبر نیمه سنگین )

این ضایعات که از کارخانه چوب تهیه شده اند ، شامل دو بخش می باشند:

۱-خاک اره حااصل از برش تخته ها

۲- قطعات حاصل از کناره بری تخته ها که این قطعات ابتدا توسط یک آسیای تیغه به خرده های کوچک تبدیل شده و بعد این خرده ها توسط یک آسیای چکشی آزمایشگاهی با مش 20 به پودر تبدیل می شوند.

 

 

درباره ما

شرکت چوب پلاست دکسان، تولید کننده با کیفیت ترین پروفیل های چوب پلاست و چوب پلاستیک جهت کف و نمای ساختمان، مبلمان شهری، آلاچیق، روف گاردن ، نرده 

facebook linkedin instagram telegram

تماس با ما

آدرس:ایران، تهران، خيابان شریعتی،پایین تر از مترو شریعتی،بعد از کوچه فلسفی،پلاک 1186 ،طبقه دوم ،واحد 12
تلفن:22644865 - 021
ایمیل: info[at]decksun[dot]com

Top