info@decksun.com         phone ico02 021-22644865 email ico05

ماشین آلات تولید چوب پلاست (یک)

 

 چند سازه یا مواد مرکب چوب پلاستیک موادی هستند ازطریق اختلاط انواع پلیمرهای ترمو پلاستیک‌ به عنوان ماتریس با الیاف چوب و یا دیگر مواد « سلولزی» به عنوان فازتقویت‌کننده یا فیلر، ساخته می‌شوند که دارای ظاهری شبیه به چوب بوده و در کاربرد ها اغلب به جای چوب استفاده می شوند.

 با نظری  به خصوصیات مثبت و کارآیی بالای خانواده محصولات چوب-پلاستيك  از جمله در مصارفی چون کفپوش سازی ، حصارکشی و مصارف بیرونی ( انواع مبلمان شهری،باغی، پارکها) ، ساخت قطعات خودرو و ... واین موضوع که محصولات چوب-پلاستيك  واجد خصوصیاتی مشابه ویژگی‌های مثبت چوب از قبیل میخ و پیچ خوری، چسب پذیری ، اره ورنده شدن است.. با در نظر گرفتن  ویژگی های فوق در این چند سازه و نیز محدودیت جنگلها ، کمبود  چوب و  به تبع آن حجم بالای واردات چوب آلات و الوار در کشور ما، لزوم توحه جدي و پرداختن به اين فراورده‌ها بيش از پيش هويدا مي‌گردد زيرا كه چند سازهWPC در بسیاری از موارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای چوب باشد.

 از دیگر سو ارزان و فراوان بودن مواد اولیه و نیز امکان استفاده از مواد بازیافتی همچون باگاس ساقه گندم و برنج و انواع ترکیبات پلاستیک ضایعاتی ، موجب برتری آن نسبت به مواد و مصالح سنتي گردیده است در تولید مواد مرکب الیاف -پلیمرهای ترموپلاستیک، استفاده از الیاف یا پرکننده های طبیعی هر روز بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد. هدف این مطالعه بررسی انواع فرايندها، ماشين آلات، معرفي فناوري‌ها و روشهاي نوين توليد و شكل دهي فراورده هاي چند سازه چوب پلاستيك می باشد.

 

 

 

روشهاي متداول توليد چوب پلاستیک:

 

براي توليد فراورده‌هاي مركب چوب پلاستيك روش‌هاي بسياري وجود دارد ولي ميتوان گفت كه در مقياس گسترده و صنعتي  مهمترين روش‌هاي توليد عبارتند از:

 

اكستروژن            

  قالبگيري صفحه‌اي       

  قالبگيري تزريقي     

  قالبگيري فشاري       

 پالترو‍ژن

 

به دليل عموميت بيشتر روش اكسترود كردن نسبت به ساير روش‌ها در اين مقاله ،  ماشين آلات و فناوري‌‎به دلیل عمومیت بیشتر فرايند اكستروژن، مورد تاكيد و توجه بيشتري قرار مي‌گيرند.و ساير روشها نيز به صورت اجمالي مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

 

اکستروژن:

 

متداول ترین روش شکل دهی این کامپوزیتها است قابلیت تولید پیوسته ، انبوه و اتوماتیک از مزایای این روش به شمار می روند در بین ماشین آلات فرآیند اکستروژن ، اکسترودرهای دو پیچه همسوگرد و اکسترودر های دو پیچه ناهمسوگرد مخروطی، از تک پیچه ها عمومیت بیشتری دارند .

 خوراک دهی این اکسترودرها بسته به امکانات و تجهیزات  می تواند به سه صورت مواد اولیه مجزا ، مواد اولیه پیش اختلاط شده ویا گرانول صورت گیرد در این ماشین ذوب مواد دراثرانتقال حرارت از بدنه وبرش ایجاد شده در اثر حرکت پیچ صورت می گیرد   تولیدات این اکسترودرها می تواند به صورت مستقیم به شکل پروفیل های اکسترود شده مورد مصرف قرار گیرد. و یا با استفاده از دستگاه گرانول سازبه صورت دانه های گرانول درآمده و در سایر فرآیندها مثل تزریق و يا قالبگيري حرارتي مصرف شود.     

 

از آنجایی که فیلر مورد استفاده در این کامپوزیت الیاف و پودر سلولزی است که به شدت آبدوست هستند ؛ رطوبت گیری وخشک کردن جهت رسیدن به خواص مکانیکی مطلوب اهمیت بسزایی دارد  زیرا عدم رطوبت گیری مناسب نه تنها مانع از اختلاط خوب ذرات چوب و پلیمر می‌شود بلکه بعد از فرآیند نیز به دلیل حضورآب در سطح مشترک چوب وپلیمر ، چسبندگی بین چوب و پلیمر کاهش می یابد، رطوبت موجود در چوب در حین فرآیند تبخیر شده وباعث ایجاد یک فوم نامنظم وایجاد حفره و نقص درقطعه تولیدی و نهايتا موجب کاهش خواص فیزیکی و مکانیکی قطعه تولیدی و کاهش شدید عمر مفید محصول می شود همچنين به‌دليل افزايش فشار  ممكن است سبب انفجار در ماشين اكسترودر ‌گردد..........ادامه دارد

 

 

درباره ما

شرکت چوب پلاست دکسان، تولید کننده با کیفیت ترین پروفیل های چوب پلاست و چوب پلاستیک جهت کف و نمای ساختمان، مبلمان شهری، آلاچیق، روف گاردن ، نرده 

facebook linkedin instagram telegram

تماس با ما

آدرس:ایران، تهران، خيابان شریعتی،پایین تر از مترو شریعتی،بعد از کوچه فلسفی،پلاک 1186 ،طبقه دوم ،واحد 12
تلفن:22644865 - 021
ایمیل: info[at]decksun[dot]com

Top